ZZp’ers nemen vaak de telefoon aan met hun eigen naam en niet met hun bedrijfsnaam. Daar kan een goede reden voor zijn maar doorgaans is het ondoordacht.
De redactie van de vermelde bron belt met enkele ondernemers. Er wordt opgenomen met “Piet Hardon”, en niet met “Hardon Schilderwerk”, zodat onbekenden niet weten dat ze met een schildersbedrijf van doen hebben. Reactie is: “Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht”. De klanten kunnen wel zijn voicemail inspreken maar deze klinkt nogal afstandelijk. “ Ik zal daar binnenkort een persoonlijke boodschap op inspreken.” Klinkt net even wat vriendelijker. Een ander schildersbedrijf neemt ook niet op met bedrijfsnaam, reden: “Ja, eigenlijk uit gewoonte.”
Wat je telefonisch uitstraalt, komt bij de ontvanger lang niet altijd zo over zoals je het hebt bedoeld. Voor een (potentiële) klant is het een wereld van verschil als er wordt opgenomen met de bedrijfsnaam en je naam. In een concurrerende markt kan goede communicatie het verschil maken tussen wel of geen opdracht.
Ben je zzp’er of binnen jouw organisatie als enige verantwoordelijk voor de telefonische ondersteuning? Dan is de Open training Telefonische communicatie van Quality Calls je op het lijf geschreven.
Bron: SchildersVakkrant