Een moeder ging met haar dochtertje naar de speelgoedwinkel om met haar een pop te kopen. In de winkel stonden de poppen in alle prijsklassen. “Wat kan die pop?” vroeg ze aan haar moeder. “Die pop kan praten”, zei ze. “En die pop?” vroeg de dochter. “Die pop plast en van die pop gaan de oogjes dicht als je haar neerlegt.” Bij de goedkoopste pop, die niets kon, vroeg het meisje weer. “En wat kan die pop?” De moeder dacht even na en zei toen: “die pop luistert.” Het meisje strekte haar armpjes uit, haalde de pop van de plank, drukte haar tegen zich aan en zei: “Deze wil ik hebben.”
Uit: Management met metaforen, P. Baardman
Luisteren is essentieel, als je niet luistert houdt de communicatie op. Doelgericht luisteren heeft als voordeel dat je bewust bezig bent met wat je gesprekspartner zegt. Echter, bepaalde hindernissen kunnen ervoor zorgen dat je je doel niet bereikt.
Welke hindernissen? Ontdek het via deze link.