nieuwsimage

Nederlanders waarderen de klantgerichtheid maar matig

Dit blijkt uit het Klantenonderzoek 2014 van Maurice de Hond . Winkels en horeca scoren met een 6.2 een magere voldoende. Banken scoren (5.4), verzekeraars (5.2) en de landelijke overheid (4.8) scoren matig tot slecht.

Optimaal geïnformeerd
Onder 2.300 mensen werd dit onderzoek gehouden. De vraag hoe zij het liefst door een bedrijf of organisatie behandeld willen worden.  Optimaal geïnformeerd worden scoorde (71%), maar ook vriendelijkheid (48%) en een oprechte begroeting bij binnenkomst (29%) worden gewaardeerd. 69% Van de ondervraagden wil meer geld uitgeven als er door medewerkers goed naar hen wordt geluisterd.

Stevig aanpakken
Bedrijven en organisaties die zich klantonvriendelijk gedragen mogen van 73% van de ondervraagden stevig worden aangepakt. Een groot deel van de ondervraagden (46%) toont zich uitgesproken somber over klantgerichtheid in Nederland en verwacht op dat gebied helemaal niets meer.

“Het succes van klantgerichte organisaties is meestal gebaseerd op het feit dat personeel hart voor de zaak heeft. En tegelijkertijd ook hard voor de zaak durft te zijn. Die wisselwerking is uitermate effectief.”

Bron: Telecommerce