Landelijk onderzoek heeft aangetoond dat 42% van de klanten zich niet als klant gewaardeerd voelt. "Dat is een stuitend cijfer in deze crisistijd".
Elk bedrijf heeft op papier de strategie om de klant te omarmen maar die verdwijnt geruisloos in de bureaula. Het heeft niets te maken met kruiperigheid, spullen gratis weggeven of doen, wat de klant zegt. Voor Paul Moers, schrijver van het boek “Dienstbaar zijn is het nieuwe goud”, betekent dienstbaarheid de mentale instelling om klanten zo optimaal te bedienen en altijd met een oplossing te komen. “Het is mind, soul en body: klantgericht denken, klantgericht voelen en klantgericht handelen. Maar dat wordt bij heel veel bedrijven en organisaties helaas vergeten. Ze beschouwen het als een papieren exercitie, een kwestie van louter theorie.”
In de nieuwe economie met nauwelijks nog groei zullen ondernemers alles uit de kast moeten halen om klanten aan zich te binden .Wil je een klant verdienen, dien dan een hoger doel.
Moers vond het heerlijk om het boek te schrijven, want de ‘inspiratie vloog aan alle kanten naar binnen’. Voor bedrijven geldt het motto ‘verplaats je in jouw klant’. Maar doe niet als Volvo. De zweedse autofabrikant bood zijn klanten een gratis download van de navigatie aan. Een leuke geste maar het binnenhalen van de nieuwe gegevens duurde de Volvo-rijder liefst vijf uur. “Zo’n actie is dus niet dienstbaar. Je denkt het goed te doen maar als bedrijf verkloot je het. Klantgerichtheid is wat je bent. Dienstbaar zijn is wat je doet.”
Dienstbaarheid is voor bedrijven een van de moeilijkste strategieen. Maar als het lukt, heb je een voorsprong op de concurrentie.
Bron: Noordhollands Dagblad PLUS
Uw voorsprong op de concurrentie begint al aan de telefoon. Wij, Wilma en Yasmin zijn altijd blij met een artikel als bovenstaande. Het motto ‘verplaats je in jouw klant’ hanteren wij al jaren in iedere Telefoon- en Receptietraining. Helaas merken wij nog steeds in de praktijk dat de telefoon onderschat wordt. De functie van uw telefonist(en)/receptionist(en) is zodanig dat zij het imago van uw organisatie kunnen maken of breken. Zij zijn uw visitekaartje! Geef uw medewerkers de aandacht die zij verdienen, investeer en zorg dat de kwaliteit bewaakt wordt.