nieuwsimage

Tip: Feedback

1 nov 2013

Feedback is een terugkoppeling over het gedrag of prestatie van een ander. Middels feedback krijg je informatie terug over jouw gedrag wat door een ander wordt waargenomen, ervaren en begrepen.

In overleg met je collega of  in gesprek met de klant is het geven en ontvangen van feedback een groot onderdeel van het effectief communiceren.

Feedback hoeft niet altijd negatief te zijn, maar kan ook positief zijn. Feedback geven is net zo moeilijk als feedback ontvangen. Als je erin slaagt om jezelf open te stellen voor feedback van anderen, en de feedback wordt met wederzijds respect gegeven en ontvangen, kun je op een schatkamer aan informatie over jezelf stuiten. Je krijgt inzicht in jouw aandachtspunten en ook in je kwaliteiten. Belangrijk is wel dat iedereen zich aan de regels houdt van feedback geven en ontvangen.

Vuistregels voor het geven en ontvangen van feedback

Het geven van feedback:

  1. De feedback moet betrekking hebben op het waargenomen gedrag van de ander en niet op diens persoon.
  2. Feedback is beschrijvend, wat je gezien of gehoord hebt. Wees concreet. Oordeel niet.
  3. Gebruik een ik-boodschap zoals “Ik kan me niet concentreren als je hard praat.”
  4. Degene die feedback geeft kan aangeven wat het gedrag van de ander bij hem teweeg heeft gebracht. Je kunt je niet concentreren.
  5. De ontvanger is in staat iets met de feedback te doen; kan zijn gedrag, indien hij dat wil, veranderen.
  6. Feedback heeft optimaal effect als het zo snel mogelijk gegeven wordt.

Het ontvangen van feedback

  1. Luister actief zodat je aandacht hebt voor de persoon die je feedback geeft.
  2. Vraag om toelichting als het niet helemaal duidelijk is wat de ander bedoelt. Check of je de boodschap goed hebt begrepen door te luisteren, samen te vatten en door te vragen (LSD)
  3. Toon waardering, wees blij met de informatie en bedank de gever.
  4. Word niet boos of emotioneel. Ontken niet en schiet niet in de verdediging. Denk eerst na over wat de ander heeft gezegd.
  5. De ontvanger van de feedback beslist zelf of hij iets met de feedback gaat doen.

Voorwaarden om feedback te kunnen geven en ontvangen:

  1. Er moet een sfeer van vertrouwen en veiligheid zijn tussen degene die feedback geeft en degene die feedback ontvangt.
  2. Beiden zijn bereid iets van elkaar te leren.